Tandkødsbetændelse og paradentose

Når tandkødet er sundt, har det en blegrosa farve. Det sidder stramt omkring tanden og bløder ikke ved tandbørstning eller ved brug af fx tandtråd og tandstikkere. Holdes tænderne ikke ordentlig rene, opstår der tandkødsbetændelse. Det får tandkødet til at hæve, bløde og blive mere rødligt. Og det kan også blive ømt.

Får belægningerne lov at ligge længe nok, forkalker de og bliver til tandsten. Tandstenen er mere ru end tanden og den samler endnu flere bakterier. Du kan ikke selv fjerne tandstenen. Det kan vi gøre med en tandrensning.

Når tænderne er fri for tandsten og belægninger, kan du holde dit tandkød sundt ved omhyggelig tandbørstning suppleret med andre hjælpemidler, som passer til netop dine tænder. Det er vigtigt, at du både bruger det rigtige hjælpemiddel som supplement til tandbørstningen og at du gør det korrekt. Vi hjælper dig med at finde de rigtige hjælpemidler og instruerer dig i at bruge dem korrekt.

Tandkødsbetændelse kan helt ubemærket udvikle sig til paradentose. Det er derfor vigtigt at få styr på tandkødsbetændelsen inden den involverer knoglen og bliver til paradentose.

Ligesom ved tandkødsbetændelsen går paradentosebehandlingen ud på at få fjernet tandsten og belægninger. Men nu er tandkødslommerne blevet dybere og der skal derfor renses dybere.

Ved særligt dybe tandkødslommer skal der desuden udføres en såkaldt tandrodsrensning. En paradentose tandrensning og tandrodsrens kan være forbundet med smerte og nogle patienter vælger at få det udført under lokalbedøvelse.

De fleste paradentose patienter skal gå til kontrol og rens hyppigere end patienter med tandkødsbetændelse.

Book tid online

Klik her

Mandag:

Tirsdag:

Onsdag:

Torsdag:

Fredag:

Betalingsmuligheder

Du kan betale med kontanter eller et af følgende kort:

“VI HJÆLPER DIG MED AT FINDE DE RIGTIGE HJÆLPEMIDLER OG INSTRUERER DIG I AT BRUGE DEM KORREKT.”

/ Dit Tandlæge Team

Dit Tandlæge Team