Rodbehandling

Når en tand er følsom for koldt og/eller varmt, er det et symptom på, at nerven er irriteret. Det kan skyldes forskellige årsager. Det kan være caries dybt ned i tanden, revner, blottede og følsomme tandhalse, slidte tyggeflader, følger til en kronebehandling eller traume (slag).

Det er vigtigt at få det undersøgt, hvad årsagen er og sætte den nødvendige behandling i gang. I mange tilfælde vil man kunne undgå en rodbehandling, hvis der gribes ind i tide.

Er der derimod tale om en stærk og spontan tandpine, er der kun rodbehandling tilbage. Det er en nødvendig behandling, hvis man ønsker at bevare tanden. Ved en rodbehandling fjernes den betændte nerve, roden renses og skylles og til slut fyldes den med et gummimateriale.

En ubehandlet nervebetændelse ender med at slå tandens nerve ihjel. Når det sker, er nerven fyldt med bakterier, der spreder sig op til rodspidsen og forårsager en rodspidsbetændelse. Det kan typisk mærkes ved, at tanden bliver øm ved tygning. Det kan også mærkes som en akut tandpine, hvor der hurtigt udvikler sig en hævelse ud for den pågældende tand eller ud i ansigtet.

En rodspidsbetændelse behandles også med en rodbehandling. Og behandlingen udføres næsten på samme måde. Prognosen er dog en anelse dårligere, da rodkanalen og området omkring rodspidsen har været inficeret med mere genstridige bakterier.

I forbindelse med rodbehandlingen skal der fjernes en del tandmasse for at komme ned til nerven. Og efter rodbehandlingen reagerer tanden anderledes på tryk og mister så at sige følelsen for, hvornår en belastning er for hård for den. Disse forhold gør tanden udsat for knæk/fraktur.

Vi er særligt opmærksomme på, hvis tanden har risiko for at flække på langs, fordi sådan en fraktur gør, at tanden ikke kan reddes og derfor må trækkes ud. Vi anbefaler derfor, at den rodbehandlede tand får en krone kort tid efter rodbehandlingen eller efter en eventuel observationsperiode på 1 år.

Af og til sker det, at rodbehandlingen ikke lykkes. Det kan derfor blive nødvendigt med endnu en rodbehandling eller en rodspidsoperation. I en sådan situation vil vi typisk henvise til en specialklinik, som kan udføre behandlingen med mere avanceret udstyr.

Book tid online

Klik her

Mandag:

Tirsdag:

Onsdag:

Torsdag:

Fredag:

Betalingsmuligheder

Du kan betale med kontanter eller et af følgende kort:

“I MANGE TILFÆLDE VIL MAN KUNNE UNDGÅ EN RODBEHANDLING, HVIS DER GRIBES IND I TIDE.”

/ Dit Tandlæge Team

Dit Tandlæge Team