Fem råd til hvidere tænder

Vil du også gerne have hvide tænder, men ønsker du ikke umiddelbart en tandblegning, så er der heldigvis mange ting, du selv kan gøre for at optimere dine forudsætninger for hvide tænder.

1)  Børst tænder to gange om dagen

Allerede kort tid efter tandbørstningen sætter de første bakterier sig på tanden og plakken begynder at blive dannet. Plak er bløde belægninger, som kan fjernes med tandbørste og tandtråd. Det er vigtig, at du børster dine tænder to gange dagligt for at fjerne den bløde plak, så den ikke bliver til tandsten. Når det først har sat sig som tandsten, kan det ikke længere børstes væk, og skal derfor fjernes af et kompetent tandlægeteam. Tandsten tager let imod farvestoffer fra mad og drikkelse, det giver derfor misfarvede tænder som skygger for lyset og får tænderne til at fremstår mindre hvide.

2)  Brug tandtråd

Du fjerner plak fra tænderne ved tandbørstning, men mellem tænderne og mellem tand og tandkød, kan du ikke komme til, når du børster tænder. Sørg derfor for at supplere din tandbørstning med tandtråd, så du får flotte og rene tænder uden plak og tandsten.

3)  Tyggegummi

Når du tygger, dannes der mere spyt i munden. Spyttet har flere gode egenskaber, som beskytter tænderne og mundhulen. Spyttet neutraliserer bl.a det sure miljø, som opstår på tandens overflade, når bakterierne nedbryder det sukker, som vi spiser. Det er med til at mindske risikoen for udvikling af huller. Gør derfor noget forebyggende for dine tænders tilstand og farve og husk tyggegummi efter måltider.

4)  Tænk over dit indtag af specifikke produkter

Produkter som fx te, kaffe, rødvin og cola er yderst skadelige for tænderne. Disse mørke produkters farve trænger ind i emaljen og binder sig fast til emaljen. De kan derfor ikke børstes væk med tandbørsten. Ønsker du at mindske risikoen for misfarvning af dine tænder, kan du overveje at begrænse indtagelsen af disse produkter.

5)  Rygning.

Rygning er ikke kun skadeligt for dit helbred, den har også stor indvirkning på din munds og dine tændernes sundhed. Den mindste skade er de velkendte brunlige tobaksmisfarvninger, som sætter sig i den dannede tandsten. Det kan fjernes med en tandrensning. Rygning medfører dog en mere permanent og kedelig misfarvning af tænderne. Det er en misfarvning som trænger ind i emaljen, og som ikke kan fjernes med en tandrensning. Rygning vil med årene nedtone den flotte hvide farve, som emaljen har. Der er dog endnu mere alvorlige grunde til at kvitte cigaretterne, når det kommer til mundhulens sundhed. Rygning har nemlig utvivlsomt en skadelige indvirkning på tændernes fæste, øger risikoen for paradentose og risikoen for mundhulecancer.

ditTANDLÆGEteam

Mandag: 8:30-17:30*