Derfor skal du besøge en tandlæge regelmæssigt

Drømmen om det hvide smil

Alle drømmer om et hvidt smil. Og det er også noget af det første andre mennesker lægger mærke til, når de ser dig. Et hvidt smil er dog ikke det samme som et sundt tandsæt. Man kan have skjulte huller eller tandkødsbetændelse, uden at det kan ses. Det er derfor vigtigt at få efterset tænderne regelmæssigt af en tandlæge eller tandplejer. De vil kunne opdage sygdom længe før, du selv opdager noget, og så kan de rådgive og vejlede dig i, hvordan du plejer dine tænder og forebygger udvikling af tandsygdomme som huller og tandkødsbetændelse og derved vedligeholde dine tænders sundhed.

Sådan sørger du bedst for din egen gode tandhygiejne

For at opnå og vedligeholde den gode mundhygiejne skal du børste dine tænder to gange dagligt med en blød tandbørste. Børsten skal holdes skråt og være i kontakt med tandkødsranden. Den holdes med en let hånd og bevæges i cirkulerende bevægelser på få tænder ad gangen. Det giver den bedst mulige tandbørstning og mindsker risikoen for tandbørsteskader på tandkød og tænder.

Du skal supplere din tandbørstning med tandtråd eller andre hjælpemidler som din tandlæge/tandplejer har anbefalet. Den gode mundhygiejne er med til at forebygge udvikling af huller og tandkødsbetændelse og holde dine tænder rene og hvide.
Regelmæssige tandlægebesøg virker forebyggende

Ønsker du at have den bedst mulige prognose for dine tænder, skal du prioritere de regelmæssige tandeftersyn hos et kompetent tandlægeteam. Regelmæssigt tandsyn giver dig og din tandlæge/tandplejer mulighed for at opdage eventuelle tandsygdomme på meget tidlige stadier. Din tandlæge/tandplejer kan ud fra dit individuelle behov iværksætte den nødvendige behandling eller forebyggelse og følge op på den. Det vil i det lange løb kunne spare dig for dyrere tandlægeregninger, da det vil øge chancen for at opdage sygdom så tidligt som muligt.

I forbindelse med tandeftersyn får du også renset tænderne. Det giver en slags hovedrengøring af dine tænder, som gør din tandbørstning  lettere og mere effektive. Det er med til at holde dine tænder sundere, renere og hvidere.

ditTANDLÆGEteam

Mandag: 8:30-17:30*